zaterdag 5 juli 2014

Ruffieux - Saint Claude 113 km

Vanuit mijn chambre d'hote had ik de hele avond uitzicht op de Grand Colombier, de laatste echt zware Col van de route, zodat ik mij geestelijk goed kon opladen. 's Nachts had het enorm geregend maar gelukkig was het 's morgens droog. De Grand Colombier had nog wel een mooie wolken tulband als overblijfsel. In de klim heb je een prachtig uitzicht op de Rhône die hier nog maar kort uit het meer van Genève ontsprongen is en het Lac du Bourget en de enkele heuvelketen die beide scheidt, zie foto. 
Na vier kilometer klimmen hoorde ik een koersauto achter mij en, jawel hoor, een paar minuten later werd ik door de eerste renner gepasseerd. Dit ging een tijdje zo door omdat ik ze met mijn bepakking never nooit niet kon bijhouden. Toen ik de tulband in reed verdwenen de renners die mij inhaalden 20 meter voor mij in de mist, een mooi gezicht. Ik kon al het gezelschap en de "bon courage"'s wel waarderen want ik klom nooit alleen en dat wat wel prettig op al die 14% stukken. De auberge op de top ging pas om 12:00 open, gelukkig kon een stempel er net van af maar de maag vullen zat er niet in. 
Gelukkig was er ravitaillering voor het peloton na de afdaling en, na navraag bij de organisatie die mij al verschillende keren met verbazing in de klim gepasseerd was, mocht ik meehappen en meedrinken. Zeer sympathiek, want de volgende 50 km reed ik in niemandsland waar geen bar of restaurant te vinden was. Ik ben nu in de Haute Jura aanbeland en Saint Claude is de drukke en grootste plaats in de streek. Ik heb de laatste kamer in het laatste hotel omdat er een bruiloft gevierd wordt.

Cols:
Col du Grand Colombier
Col de Berentin
Col de la Croix de la Serra

vrijdag 4 juli 2014

Thones - Ruffieux 89 km

Een dag die de Fransen "temps lourd" noemen, of terwijl zwaar weer. Het is droog maar zeer vochtig wat het gevoel geeft dat het weer op je drukt en hetgeen de bergen in nevelen hult. Niet echt mijn weer want ik zweet me te pletter, zeker in een klim, maar veel drinken maakt het dragelijk. Omdat Annecy zo druk is en het een crime is er door heen te fietsen ga ik er met een wijde boog omheen maar dan wel inclusief een flink aantal klemmetjes in boerendorpjes. Dit levert altijd vertragingen op omdat andere weggebruikers mijn pad kruisen, zie foto. Mijn banden bleven heel zelfs na veel remmen dus de nieuwe buitenband heeft het euvel van gisteren gelukkig verholpen. Na de afdaling van de laatste klim in Ruffieux zag ik om 15:45 een bordje "Chambre d'hote", dus ik er naar toe maar niemand deed open. Bij de buren aangebeld. Ze boden mij een drankje aan terwijl zij de eigenaar belden. Die zat in de auto en arriveerde pas om 19:00 maar er was wel een kamer beschikbaar. Omdat het er zo aantrekkelijk uit zag toch maar geaccepteerd (zie www.chessine.com). Daarom zit ik nu dit verslag te typen in het Office du Tourisme (met wifi, jawel) omdat de bar/restaurant van het dorp pas om 17:30 open gaat. Dit is Frankrijk en geduld is een schone zaak. Om 17:30 in de bar/restaurant in mijn bezwete kloffie de kwartfinale Frankrijk - Duitsland kijken en wat eten, dan is de tijd zo voorbij.

Cols:
Col de la Frettelaz
Col du Clergeon

donderdag 3 juli 2014

Beaufort - Thones 65 km

Wat een dag. Heet en zonnig vandaag, een welkome verandering maar voor mij echter enorm wennen aan de warmte. Daarom was de voortgang minder dan gedacht maar dit werd gecompenseerd door de magistrale uitzichten op het Mont Blanc massief, zie foto. 
In de afdaling van de Col des Aravis hoorde ik in ėėn keer ploef en ja hoor mijn achterband liep leeg. Geen probleem, nieuwe binnenband er op, controleren op steentje in buitenband en weer door. In de afdaling van Col de la Croix Fry opnieuw ploef en weer liep mijn achterband leeg. Gelukkig daal ik altijd heel voorzichtig met bepakking dus geen problemen om normaal te stoppen. Het gaatjes zat op dezelfde plek en wat bleek: er zat een scheurtje in mijn buitenband vlakbij de hieldraad waardoor de binnenband in contact kwam met de velg. Bij remmen in de afdaling worden de velgen heet en dus zegt de binnenband dan ploef. Gelukkig had ik dit jaar buitenband plakkers meegenomen die ik over de scheur heen kon plakken. Met nog ėėn reserve binnenband over ging ik voorzichtig met zo veel mogelijk alleen remmen op de voorvelg naar beneden. 
Ik wist dat Thones een grotere plaats is en inderdaad hier is een fietsenmaker. Nieuwe buitenband er op en mijn vooraad binnenbanden aangevuld. Volgens mij is de scheur vlakbij de hieldraad een fabricage fout en gezien het geringe aantal kilometers (buitenband er dit jaar nieuw opgelegd) was de fietsenmaker het hier wel mee eens. Omdat dit alles zo veel tijd koste gestopt in Thones.
Voor mijn familie: ja, ik ben door Manigod gekomen (zie foto), een van onze meer memorabele gezinsvakanties.

Cols:
Col de Saisies
Col des Aravis
Col de la Croix Fry
 

woensdag 2 juli 2014

Lanslebourg - Beaufort 121 km

Er was onbestendig weer voorspeld maar toen ik uit mijn raam keek was het weliswaar bewolkt maar wel droog met heel licht druppelen. Vroeg op pad dus want de klim naar de Col d'Iseran is zwaar, voornamelijk om zijn lengte (voor mij in totaal 30 km) en zijn hoogte (2776 m). Het bleef bijna droog maar koud, ideaal klimweer voor mij omdat mijn "motor" veel koeling nodig heeft. De stukken met stijging tegen de 10% vond ik heel zwaar omdat het gebrek aan zuurstof je ademhaling versnelt wat niet lang vol te houden is. Daarom verschillende keren gestopt om de ademhaling naar normaal terug te krijgen. Op de top was het stervenskoud (veel minder dan 10 graden) dus snel warme kleren aantrekken en een koffie pakken. In gesprek met 2 Nederlandse motorrijders die van de andere kant kwamen en zeiden dat ze alleen maar regen onderweg hadden. Oh, oh maar de weersvoorspelling zei dat het 's middags zou opklaren. Met beenstukken, 4 lagen kleding en winterhandschoenen naar beneden maar in alle commotie vergeten een colfoto te maken. Het drupte de hele afdaling (30 km) maar aan het eind in Bourg St. Maurice was het droog en minder koud. 
Omdat het al 14:00 was gaf ik mij onder het genot van een drankje en een sandwich tot 14:30 de tijd om te beslissen: stoppen of doorgaan met nog een 2000 meter Col (Cormet de Roselend). Rationeel was de beste beslissing: stoppen. Ondanks het feit dat ik zeer rationeel ben ingesteld (veel teveel volgens mijn vrouw Agnes) besloot ik, nadat ik gecheckt had dat mijn benen nog oké waren, door te gaan. Uit ervaring wist ik dat de Cormet de Roselend niet al te zwaar was. Dit bleek ook zo en om 17:30 had ik na een lange afdaling met een voldaan gevoel een hotel in Beaufort gevonden. Het is hier intussen zonnig geworden dus dat belooft morgen een mooie dag te worden.

Cols:
Col de la Madeleine
Col de l'Iseran
Cormet de Roselend

dinsdag 1 juli 2014

Briançon - Lanslebourg - 113 km

Omdat ik toch al wakker was om afscheid van Richard te nemen (6:00 uur) even blijven dommelen tot het echt licht wat en op weg in mijn eentje. Het was nog steeds helder weer dus de vergezichten waren weer geweldig. In de middag betrok het zodat ik in hetzelfde dal eerst wind mee had en even later zwaar tegen. Het blijft onstabiel weer met kans op onweer dus om 15:30 vond ik het welletje tegen de zware windstoten in fietsen omdat ik ook nog wilde wassen. Lekker geouwehoerd met de hotelier die me er op wees dat er zelfs een hele club Zweedse fietsers in het hotel waren. Zweden in het hooggebergte heb ik nog nooit meegemaakt maar het karakteristieke zingende Scandinavische geluid naast mijn eettafel bevestigde dit.

Cols:
Col du Lautaret
Col du Galibier
Col du Telegraphe

maandag 30 juni 2014

Vars - Briançon 63 km

Het Het contrast kan niet groter zijn: vandaag een super blauwe en heldere dag met een lucht die helemaal schoon geregend is. Prachtige vergezichten zeker vanaf de zware maar enige col vandaag.  Nog pech voor Richard in de klim vandaag (gebroken ketting) maar na reparatie zonder problemen de top gehaald. We stoppen vandaag in Briançon omdat het samen rijden morgen eindigt en Richard naar huis gaat via een trein naar Lyon en een vlucht naar Amsterdam. We verblijven onder het dak van een hotel in een appartement met zitbanken en een aparte slaapkamer en dat alles voor 90 Euro, we kunnen het nauwelijks geloven.

Cols:
Col d'Izoard

zondag 29 juni 2014

St. Paul-sur-Ubaye - Vars 16 km

Je hebt soms van die dagen met de hele dag regen. Naar boven fietsen gaat dan nog wel omdat je genoeg warmte creëert maar afdalen gaat niet omdat je te snel afkoelt en verkleumt want het is maar 8 graden. Dus: afstappen, een hotel zoeken, douchen en binnen blijven. Morgen weer een fietsdag.
Natuurlijk werd onze dag wel opgeleukt door de winst op Mexico. Proost!!

Cols:
Col de Vars