zaterdag 28 juni 2014

Isola - St. Paul-sur-Ubaye 75 km

Om de hoogste col van Europa (Col de la Bonette) te bedwingen moet je een dag uittrekken, zeker met bagage: 40 km klimmen om van 1100 meter naar 2805 meter te geraken. Als je vanuit Nice komt zelfs vanaf 0 meter maar dat lukt niet in een dag. Ieder reed zijn eigen tempo met een aantal checkpoints onderweg. Want dat is de enige manier om zo'n klim te voltooien: divide-and-conquer, of terwijl opdelen in stukjes en van ieder stukje een apart doel maken. Richard kreeg een lekke band in het laatste stuk van de klim en omdat ik al op checkpoint "top" stond (zie foto onder met bordje richting Nice) maar zonder GSM signaal om elkaar te kunnen updaten, ben ik alleen naar beneden gereden omdat het te koud was op de top. Ik wachten en wachten in checkpoint "restaurant" halverwege de afdaling, steeds ongeruster wordende maar na een uur verscheen Richard gelukkig. 
De fluitende marmotten onderweg zijn het definitieve bewijs dat we weer in de Alpen zijn. Onder in het dal aangekomen besluiten we alvast om een stuk van de volgende klim (Col de Vars) mee te pakken en te overnachten in verstilde dorpje St. Paul-sur-Ubaye. Wel een hotel maar verder diepe rust omdat het vakantieseizoen nog niet is begonnen behalve een Nederlands wandelgezelschap dat de route Pieterburen - Nice loopt. Ook een uitdaging maar waar je volgens mij wel een leven over doet.

Cols:
Col de la Bonette

vrijdag 27 juni 2014

Entrevaux - Isola 75 km

Na een goed ontbijt en een stukje langs de rivier de Var wacht ons het volgende hoogtepunt: de Gorges du Cians. Kilometer na kilometer aan beide kanten steile rotswanden met een prachtige rode kleur. Op sommige plaatsen moet het normale verkeer door nieuwe tunnels terwijl wij fietsers de oude weg, die spectaculair in de rots is uitgegraven naast de snel stromende rivier, alleen mochten gebruiken. Het onweer van gisteren had hier flink huisgehouden, zie foto hieronder. Natuurlijk zeer veel foto's gemaakt. Je bent intussen wel bijna in de Alpen dus meteen door klimmen naar de col op 1678 meter. 
In de prachtige afdaling richting oosten (waar we lunchen in Roubion met spectaculair uitzicht over het dal) kom je uiteindelijk bijna bij de Italiaanse grens: rechtsaf naar Nice, het strand, de zee en de Mediterranée of linksaf de hoge Alpen in. Wij kozen "natuurlijk" voor linksaf en na nog een aantal km's omhoog langs de rivier de Tinée kwamen we aan bij Isola. Verder ging het niet omdat we dan meteen een van de hoogste collen van de hele tocht moesten doen: dat moet wachten tot morgen.

Cols:
Col de la Couillole

donderdag 26 juni 2014

Moustiers - Entrevaux 105 km

Vandaag een topdag qua natuurschoon. Eerst de Gorges du Verdon. Al een keer eerder geweest maar met de fiets geeft toch een andere dimensie. Vooral omdat het onze eerste klim van de dag was, was het nog rustig omdat de eerste horde toeristen nog niet losgelaten was. Uitzichten fenomenaal en in de afdaling een optocht van Ferrari's en Porsches. Bij de lunch gezelschap van twee Nederlandse geologen in ruste die hier nog genoeg veldwerk konden verrichten. Na de lunch naar St. Auban waar je tegen een rotspartij aanrijdt waarvan je denkt: hoe nu verder? Totdat de rotspartij zich plotseling opent (zie foto onder) en een smalle weg zich naast een snel stromend riviertje een weg baant naar de andere kant van de rots (Clus de St. Auban). Vlak voor Entrevaux barstte er een mega onweer los waarbij we gelukkig konden schuilen onder een open garage. Het was weer "kort en krachtig" en na drie kwartier hozen konden we droog verder en vonden een Chambre d'hote in het middeleeuwse centrum.

Cols:
Col d`Ayen
Collet d'Ampon
Col de Siron
Col du Buis
Col de Felines

woensdag 25 juni 2014

Ferrassieres - Moustiers 128 km

Het was een enorm onweer afgelopen nacht. Enkele uren wakker gelegen met enkele klappen heel dichtbij. 's Morgens regende het nog steeds pijpenstelen maar bij het ontbijt beloofde onze gastvrouw dat het na een uur droog zou zijn. Nog een uurtje liggen en warempel het was droog. Daarom pas om 9 uur vertrokken op een steeds droger wordende weg terwijl de zon ook steeds meer doorkwam. Voordeel van alle regen was dat de lavendel die gisteren nog behoorlijk neerhing vanwege de droogte nu weer fier rechtop stond. Lavendel hebben we wel gezien vandaag: veld na veld paarsblauwe voren, prachtig. De enige col van vandaag heeft wel de mooiste naam van alle 100 cols, zie onder. Onze eindbestemming Moustiers ligt mooi tegen de rotsen aangeplakt waarop de ondergaande zon mooi zijn rode kleur kan draperen. Met een liveband er bij kom je al snel in zomerse vakantie sferen.

Cols:
Col de l'Aire Deï Masco

dinsdag 24 juni 2014

Luxemburg - Avignon (trein) en Avignon - Ferrassieres (Fiets)

De nachttrein naar Avignon reed nu wel gelukkig. Aanvankelijk leeg maar alras voller na meerdere stops in Frankrijk. Couchettes zijn niet ideaal maar je kunt toch redelijk wat dommelen. Om 5:30 kwam ik in Avignon aan. Eerst een paar koffie en croissantjes om de lege maag te vullen. Daarna naar een WC zoeken om om te kleden. Alleen gingen de WC's pas om 7:30 open (?) en ten lange leste maar buiten in de schemering omgekleed.
Avignon is nog heerlijk rustig om dit tijdstip en het kostte me geen moeite de stad uit te komen. Alleen maar Provençaalse wijnvelden en na 70 km trof ik Richard (waar ik de eerste anderhalve week mee samen rijdt) in Sault. Bij Montbrun komen we op het 100 cols parcours en leggen nog 30 km tussen de bloeiende lavendelvelden af inclusief 2 cols. 
In Ferrassieres verblijven we in een opgeknapt kasteeltje (Chateau de la Gabelle). Na een douche en een inhaalslaapje heerlijk in de leunstoel met uitzicht over de lavendelvelden.

Cols:
Col de Macuegne
Col de l'Homme Mort

maandag 23 juni 2014

Luxemburg

Verplichte rustdag vandaag, je moet wat als de Franse Spoorwegen staken. Mooie gelegenheid om Luxemburg stad te verkennen.  Wat blijkt: het is de nationale feestdag, alle winkels dicht maar wel overal podia met muziek. Ook een militaire parade waar de  groothertog acte de présence gaf en volgens mij het complete Luxemburgse leger langs kwam. De Luxemburgers spreken een raar mengelmoesje dat ik nog het meest op Switcher Deutsch vind lijken. Gelukkig kom je met Frans of Engels overal terecht. Aan het eind van de middag reed ik op de fiets nietsvermoedend rond, werd ik ineens van de weg getoeterd en,  ja hoor, de groothertog kwam langs in zijn limousine, zie foto. De politie agente langs de kant van de weg kon wel lachen om zo'n domme toerist, een bewijs van de relaxte sfeer waar ze hier met hoogwaardigheidsbekleders om gaan.
Kortom ik heb me wel vermaakt, ook omdat alle terrasjes wel open waren.

Maarssen - Luxemburg

Gisteren met de trein naar Luxemburg ging voorspoedig. Na overstappen in Utrecht, Rotterdam en Brussel kwam ik om 18:00 in Luxemburg aan. Hier moet ik de nachttrein naar Avignon pakken. De trein naar Avignon kwam op de borden maar er stond wel suprimé bij. Ik kan behoorlijk Frans maar dit woord kende ik niet.  Bij navraag op het perron kwam de onheilstijding: de trein gaat niet vanwege een staking bij de Franse Spoorwegen. Natuurlijk, het zal eens niet zo zijn. Ticket ingeruild voor dezelfde trein een dag later en een hotel geboekt. 
Dan ter compensatie maar een dagje Luxemburg stad bezoeken en hopelijk daarna wel wegkomen.