maandag 7 juli 2014

Lods - Champagney 115 km

Het ochtendjournaal op de televisie voorspelde een op zijn minst buiige dag maar toen ik uit mijn raam keek was het licht bewolkt. Toch maar zo vroeg mogelijk weg en gelukkig bleef het de hele dag droog. Al een paar dagen trek ik gezamenlijk op met 3 andere 100 collers en toen ik ontbeet zag ik ze net langs mijn ontbijtraam fietsen. Het zijn 3 zestigers die zonder bagage fietsen, d.w.z. de bagage plus tent wordt meegenomen door 2 echtgenotes in begeleidingsauto's. Hun meer gevorderde leeftijd compenseert mijn bagage en we leggen iedere dag vrijwel dezelfde afstand af in hetzelfde tempo. Vandaag kwamen we elkaar na de lunch weer tegen en besloten een tijdje samen op te fietsen. In Corcelles moesten we weer eens een "Jan Bijma Special" weggetje rijden. Jan Bijma is de organisator en vastlegger van de 100 cols route en heeft er een handje van om de meest onmogelijke boerenweggetjes in het parcours op te nemen, vooral met hoge stijgingspercentages. Ik noem deze weggetjes "Jan Bijma Special" maar degene in Corcelles was ons zelfs te gortig: de weg werd een grindpad en daar weiger ik met mijn bagage en smalle bandjes "No Way José" over heen te rijden. Twee andere 100 collers waren het met me eens maar de derde stiefelde rustig door. Met de begeleidingsauto's was een alternatieve route zo gevonden en toen werd weer bij elkaar kwamen noemde de doorzetter ons maar mietjes die zeker nooit een Ronde van Vlaanderen of Parijs - Roubaix gereden hadden. Leuk hè wielrenners onder elkaar. 
Toen we in Champagney aankwamen begon het te druppelen wat overging in heftige regen. Net op tijd gestopt dus maar ik moest schuilen omdat het hotel pas om 17:00 open ging ondanks het feit dat ze me buiten zagen staan. Ik ben gewend aan de Franse slag maar dit soort dingen zal ik nooit begrijpen.

Cols:
Col de Ferrière

Geen opmerkingen:

Een reactie posten