donderdag 3 juli 2014

Beaufort - Thones 65 km

Wat een dag. Heet en zonnig vandaag, een welkome verandering maar voor mij echter enorm wennen aan de warmte. Daarom was de voortgang minder dan gedacht maar dit werd gecompenseerd door de magistrale uitzichten op het Mont Blanc massief, zie foto. 
In de afdaling van de Col des Aravis hoorde ik in ėėn keer ploef en ja hoor mijn achterband liep leeg. Geen probleem, nieuwe binnenband er op, controleren op steentje in buitenband en weer door. In de afdaling van Col de la Croix Fry opnieuw ploef en weer liep mijn achterband leeg. Gelukkig daal ik altijd heel voorzichtig met bepakking dus geen problemen om normaal te stoppen. Het gaatjes zat op dezelfde plek en wat bleek: er zat een scheurtje in mijn buitenband vlakbij de hieldraad waardoor de binnenband in contact kwam met de velg. Bij remmen in de afdaling worden de velgen heet en dus zegt de binnenband dan ploef. Gelukkig had ik dit jaar buitenband plakkers meegenomen die ik over de scheur heen kon plakken. Met nog ėėn reserve binnenband over ging ik voorzichtig met zo veel mogelijk alleen remmen op de voorvelg naar beneden. 
Ik wist dat Thones een grotere plaats is en inderdaad hier is een fietsenmaker. Nieuwe buitenband er op en mijn vooraad binnenbanden aangevuld. Volgens mij is de scheur vlakbij de hieldraad een fabricage fout en gezien het geringe aantal kilometers (buitenband er dit jaar nieuw opgelegd) was de fietsenmaker het hier wel mee eens. Omdat dit alles zo veel tijd koste gestopt in Thones.
Voor mijn familie: ja, ik ben door Manigod gekomen (zie foto), een van onze meer memorabele gezinsvakanties.

Cols:
Col de Saisies
Col des Aravis
Col de la Croix Fry
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten