donderdag 12 juli 2012

St. Béat - St. Lary 31 km 2:31 fietstijd

Het NL echtpaar heeft het kasteeltje 7 jaar geleden gekocht. Het was toen een ruïne en ze hebben 1 jaar met hun caravan in de tuin moeten staan voordat het enigszins bewoonbaar was. Hij heeft nu zijn eigen constructiebedrijf want alleen van de verhuur kunnen ze het niet rooien. Respect, zie http://www.chateau31.com/. Het was weer eens wat anders om te kunnen ontbijten met Marco Borsato en Doe Maar op de speakers en hagelslag en muisjes als beleg optie.
De afstand vandaag is niet lang maar met 2 steile cols is het wel een zware dag als je met bagage fietst. En ik heb mezelf beloofd niet meer dan 2 cols per dag te doen, het moet wel leuk blijven en deze 2 cols lagen toevallig dicht bij elkaar. Het was nog een beetje mistig maar je had wel het idee dat het ging opklaren en dat deed het ook in de middag. De Col de Menté is een vervelende onregelmatige klim van 9 km lang. Op de top even bijkomen in het restaurant en daarna afdalen naar de start van de Col de Portet d'Aspet. Deze col heeft een zeer steil middenstuk met gedeeltes van 16%. Het was in de bocht na dit steile middenstuk dat Fabio Casertelli in 1995 in de afdaling onderuit ging en overleed. Er staat een herinneringsfoto bij het muurtje waar hij overleed en een groot marmeren monument 50 meter verderop. Even bezinnen en dan weer door. Boven op de top was het zonnig (dat was lang geleden) en een kleine afdaling bracht mij in St. Lary waar een Logis nog een kamer voor me had.
Ook een reden dat ik zo vroeg stopte was om voor zaterdag een hotel te regelen in Foix. Niet gelukt (Office du Tourisme kon me ook niet helpen) omdat het zaterdag Quatorze Juillet is en alle Fransen er op uit trekken en de tour komt ook nog eens langs op zondag. Quatorze Juillet op zaterdag, ik had het kunnen weten, simpelweg niet aan gedacht, stom. Ik heb gelukkig een alternatief, morgen de details. Bij een avontuur is er een oplossing voor elke "tegenslag".

Cols:
Col de Menté
Col de Portet d'Aspet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten